Av Kjell-Arne Larsson (publicerat i Dagens Infrastruktur)
Elektrifierade fordon för godstransporter – både för distribution i city och för långa transporter – har redan utvecklats av flera aktörer och finns på marknaden. Men att helt eller delvis byta ut flottan av konventionellt drivna fordon till elektrifierade räcker inte.
Transportföretaget måste också se till att logistiksystemet för godsdistributionen hänger med utvecklingen. Annars uteblir ett optimalt utnyttjande av fordonsflottan och man missar chansen att höja lönsamheten.
– Det krävs en rad ändringar i transportsektorn och nya sätt att tänka. Elfordon kan och ska inte användas på det konventionella sättet. Långt driven digitalisering i form av ett logistiksystem är en förutsättning för att optimera transportarbetet. Då finns förutsättningar för kraftigt ökad lönsamhet jämfört med en traditionell fordonsflotta, säger Per Olof Arnäs, logistikstrateg på Einride.
Einride är ett Start Up-företag som på fem år utvecklat både CET – Conventional Electric Transport Vehicles – eldrivna lastbilar som framförs av en förare, och AET – Autonomous Electric Transport Vehicles – som är självkörande. Einride säljer inga bilar, utan erbjuder hållbara transportsystem, där logistiksystem är en självklar del i lösningen.
Hjärnan i transportlösningen
Företagets logistiksystem Freight Mobility Platform är hjärnan i transportlösningen. Freight Mobility Platform optimerar med hänsyn till fordonsflotta och transportuppdrag, och då på en mycket mer detaljerad grund än konventionella logistiksystem.
– Kraven på ett logistiksystem är mycket komplexa och vi har egna ingenjörer som utvecklar mjukvaran. Det företag som kan erbjuda elfordon tillsammans med bästa logistiken som i långa loppet ökar lönsamheten, det företaget vinner marknaden, och vi är mycket starka på utveckling av mjukvaran. Vi går ”digital first” och har utvecklat från grunden utan att förlita oss på tidigare system, säger Per Olof Arnäs.
Förarkörda och självkörande
Einride erbjuder lösningar med förarkörda bilar i två storleksklasser, för respektive 16 och 24 tons last. I nästan ett år har Oatly använt 24 tons- bilar som täcker in en radie på 200 km från produktionsanläggningar i södra delarna av landet. På de aktuella sträckorna har koldioxidutsläppet minskat med 87 procent.
Lidl använder Einride för transporter från Rosersberg till 17 butiker i Stockholmsområdet. Användningen av elfordon utökas och till 2025 hoppas Lidl att en stor del av distributionen kommer att vara eldriven.
Einride utvecklar även självkörande lastbilar. Företaget var först i världen 2018 med en kommersiell lösning för DB Schenker i Jönköping. Lastbilen trafikerade en allmän väg inom ett industriområde (tillstånd för självkörande fordon Level 4) mellan ett lager och en terminal.
– Utfallet var mycket bra och både vi och kunden lärde massor. Våra egna ingenjörer fortsätter att utveckla mjukvaran, berättar Per Olof Arnäs.
Under våren inleddes ett försök hos SKF med självkörande fordon som kör gods mellan företagets fabriker i Göteborg – från lastbrygga till lastbrygga. Einride har därmed kunder inom flera verksamhetsområden, transporter både hos grossister, detaljister och inom industrin. För närvarande är Einride det företag som har flest eldrivna lastbilar i drift i Europa.
Blandade fordonsflottor
En stor styrka hos Einride är att utveckla komplexa logistiklösningar för sina elektrifierade lastbilar och sina kunder. Eftersom det inte blir aktuellt att byta ut alla gamla dieselbilar mot eldrivna dito för särskilt många fraktföretag uppkommer snart ett behov att ta fram logistiksystem för blandade fordonsflottor. Einride kommer att anta även denna utmaning och då även att kunna hantera andra elfordon än de som Einride erbjuder. Och alla typer av transporter går att elektrifiera, vi talar inte längre om el som lösning enbart för distribution i city, utan även för fjärrtransporter.
– Vår vision är ett hållbart transportsystem. Idag använder transportsektorn för mycket energi, använder fel sorts primärenergi och godstransporterna koordineras alldeles för dåligt. Många har i princip samma logistiklösningar som i slutet av 1990-talet. Idag har datorerna tio tusen gånger högre prestanda och på Einride utvecklar vi dessutom bättre algoritmer för att ytterligare optimera transporterna. Algoritmerna är en nyckelfaktor i vår framgång.
– Med våra lösningar utplånar vi emissionerna av koldioxid och det bidrar till samhällets dekarbonisering, avslutar Per Olof Arnäs, strategisk logistikexpert hos Einride.